نماز مقدس

أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْری

نماز مقدس

أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْری

نماز مقدس

کمال آدمی در تخلّق به اخلاق الهی است، پس هر چه انسان ملکوتی تر شود و از عالم ماده و تعلّقات و آلایشهای آن وارسته شود و به یک سخن، هر چه بشر به مقام ربوبی نزدیک تر شود، به همان اندازه به کمال مطلوب انسانی متقرّب تر است. انسان پرهیزکار که از دیدگاه اسلام نمونه انسان کامل است با نماز به خدا تقرّب می جوید و بدین وسیله به منبع و سرچشمه کمال نزدیکتر می شود. در این باره مولا علی - علیه السلام - در نهج البلاغه فرمودند: «الصَّلوةُ قُرْبانُ کُلِّ تَقِیٍّ.»؛ «نماز وسیله تقرّب هر انسان با پرواست.»

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان

عواقب ترک نماز

پنجشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۸ ق.ظ

 

نماز رابطه انسان با خداست و مایه صفاى روح و پاکى دل و پیدایش روح تقوا و تربیت انسان و پرهیز از گناهان و مهم ترین عباداتی است که طبق روایات اگر قبول درگاه خدا شود عبادات دیگر نیز قبول خواهد شد و اگر قبول نگردد اعمال دیگر نیز قبول نخواهد شد.

ترک نماز از بزرگترین گناهان کبیره محسوب مى ‏شود. کسی که نماز را ترک کند برکت از روزی و زندگی اش می رود، دعایش مستجاب نمی شود، قبرش تنگ و تاریک می گردد و در روز قیامت، حساب سختی در انتظار او خواهد بود.

در ادامه مطلب به عواقب آن میپردازیم . 

برخی از آثار ترک نماز

خداوند متعال در آیات ۴۰، ۴۱، ۴۲ و ۴۳ سوره مبارکه "مدثر" می‌فرماید: «فیِ جَنَّاتٍ یتَسَاءَلُونَ؛ عَنِ الْمُجْرِمِینَ؛ مَا سَلَککمُ‌ْ فیِ سَقَرَ؛ قَالُواْ لَمْ نَک مِنَ الْمُصَلِّینَ؛ آن‌ها در باغ‌های بهشتند و سؤال می‌کنند از مجرمان. چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟! می‌گویند: ما از نمازگزاران نبودیم».

این آیات گوشه‌ای از شرح حال اصحاب یمین و گروه مقابل آن‌هاست، آن‌ها به چند گناه بزرگ خویش در این رابطه اعتراف می‌کنند که یکی از این گناهان ترک نماز است؛ البته نماز از آن‌جا که عبادت خدا است، بدون ایمان به او میسر نیست، بنابراین ذکر آن رمزی برای ایمان و اعتقاد به خداوند، و تسلیم در برابر فرمان او است.

از رسول خدا(ص) روایت شده است که؛ «نماز خود را ضایع نسازید، زیرا هرکس نمازش را ضایع کند و بدان اهمّیت ندهد، با قارون و هامان محشور گردد و خداوند را حقّ و سزاوار است که او را با منافقین به دوزخ فرستد، پس وای بر آن‌کس که بر نمازش محافظت نکند.»

علاّمه طباطبایى در این باره مى‌گوید: «اگر شما در این مردم که به آن‌ها مسلمان گفته مى‌شود ولى نماز نمى‌خوانند دقت کنید خواهید دید که در اثر ضایع کردن نماز، روزه هم نمى‌گیرند، حج را ترک مى‌کنند، زکات و خمس نمى‌دهند و تمام واجبات دینشان را ترک مى‌کنند و فرقى میان طاهر و نجس، حلال و حرام نمى‌گذارند و آن وقت اگر این‌ها را با کسى‌که کمترین مرتبه نماز که همان «اسقاط تکلیف» باشد را انجام مى‌دهد، مقایسه کنیم مى‌بینیم که از بسیارى از گناهان که ترک کنندگان نماز مرتکب مى‌شوند خوددارى مى‌کنند و اگر این را هم با کسانى‌که بیشتر به نماز اهمیت مى‌دهند مقایسه کنیم مى‌بینیم که این‌ها دیگر بیشتر از اوّلى گناه را ترک مى‌کنند. پس هر اندازه نماز را بهتر انجام دهید، گناه را هم بیشتر ترک مى‌کنید».

مصیبت های 15گانه در دنیا، مرگ، قبر و قیامت که شامل حال سبک شمارنده نماز می شود

در روایت آمده، حضرت فاطمه(سلام الله علیها) از پدر بزرگوارش حضرت محمّد(صلّى اللَّه علیه و آله) پرسیدند: « اى پدر جان! سزاى مردان و زنانى که نماز را سبک بشمارند، چیست؟ فرمود: اى فاطمه، هر کس چه مرد باشد و چه زن، نمازش را سبک بشمارد، خداوند او را به 15 مصیبت گرفتار  می کند که  6 مصیبت در سراى دنیا، 3 مصیبت هنگام مرگ،3 مصیبت در قبرش، و 3 مصیبت هم در قیامت هنگام بیرون آمدن از قبر خواهد بود.

مصیبت هایى که ترک کننده نماز در دنیا بدان مبتلا مى‏ گردد عبارتند از:

1- خداوند، خیر و برکت را از عمر او برمى‏ دارد. 2- خداوند، خیر و برکت را از روزى‏ اش برمى‏ دارد. 3- خداوند نشانه صالحان را از چهره او محو مى‏ فرماید 4 - در برابر اعمالى که انجام داده پاداش داده نمى‏ شود. 5- دعاى او به سوى آسمان بالا نمى‏ رود و مستجاب نمى شود. 6 - هیچ بهره‏ اى در دعاى بندگان شایسته خدا نداشته و مشمول دعاى آنان نخواهد بود.

مصائبى که ترک کننده نماز هنگام مرگ به او می رسد:

1- با حالت خوارى و زبونى جان می دهد. 2- گرسنه می میرد. 3- تشنه جان می سپارد، به گونه‏ اى که اگر آب تمام رودخانه‏ هاى دنیا را به او بدهند، سیراب نگشته و تشنگی اش برطرف نخواهد شد.

 مصیبت هایى که ترک کننده نماز در قبرش بدان گرفتار می شود:

1- خداوند فرشته‏ اى را بر او می گمارد تا او را در قبر نگران و پریشان نموده و از جایش برکند. 2- خداوند گور را بر او تنگ می گرداند. 3- قبرش تاریک می شود.

مصائبى که ترک کننده نماز در روز قیامت، هنگام بیرون آمدن از قبر، به آن مبتلا می شود:

1- خداوند فرشته ‏اى را بر او می گمارد تا در حالى که مردم به او مى ‏نگرند، او را به رو بر زمین بکشد. 2- سخت از او حساب می ‏کشند. 3- خداوند هرگز نظر رحمت به او ننموده و از بدیها پاکیزه‏ اش نمی گرداند، و براى او عذاب دردناکى خواهد بود.

نتیجه گیری:

نکته مهمی که باید آن را مورد اشاره قرار داد این است که فرد نماز خوان  در هر رکعت از نمازش با گفتن «ایاک نعبد و ایاک نستعین؛ پروردگارا فقط تو را می پرستم و فقط از تو یاری می جویم» از خداوند طلب یاری می جوید اما فرد بی نماز خود را از این یاری محروم می کند. یاری کسی که دارای قدرت و رحمت، علم و حکمت است.

بنابراین با توجه به  مطالب گفته شده به راحتی می توان نتیجه گرفت که عاقبت بدی در انتظار فرد بی نماز است و در روایات و احادیث معصومان (ع) چنین فردی بسیار مورد مذمّت قرار گرفته  است و وی را هم ردیف کافر، خراب کننده دین، از بین برنده عمل، یهودی، نصرانی، مجوسی و بی بهره از اسلام معرّفی کرده است.

البته نمی توانیم با این روایات برای افراد حکم صادر کنیم که چون نماز نمی خواند دیگر مسلمان نیست و ... چه بسا همین فرد توبه کند و نماز خوان شود. لذا قضاوت کردن درباره ی افراد وظیفه ی ما نیست. وظیفه ی ما این است که ابتدا خود در دام شیطان نیافتیم و در انجام واجبات و ترک محرمات دقت داشته باشیم و سپس در راه هدایت دیگران با تمام قوا، تلاش کنیم و دعا را همواره فراموش نکنیم.

منبع

1-وطنی، مصطفی- آثار و برکات نماز در زندگی فردی و اجتماعی و عواقب ترک و سبک شمردن آن

2-پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه

3-پایگاه اطلاع رسانی حضرت ایت الله مکارم شیرازی

4-خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا

5-سایت پرسمان

6-فلاح السائل و نجاح المسائل ص 22، ادب حضور ص 62

  • ۹۹/۰۴/۲۶
  • امیر ضعیفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">